تحولات لبنان و فلسطین

خودروهایی که قیمت بالاتری نسبت به خودروهای تولید داخل دارند و متقاضیان آنها باید تا حدودی با روش کار در بورس کالا آشنایی داشته باشند.

قیمت سربه‌سر فیدلیتی و دیگنیتی مشخص شد/ خریداران در چه صورت ضرر می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، بهمن موتور اعلام کرده که در روزهای ابتدایی هفته آینده چندین دستگاه خودرو دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا عرضه می‌کند. خودروهایی که قیمت بالاتری نسبت به خودروهای تولید داخل دارند و متقاضیان آنها باید تا حدودی با روش کار در بورس کالا آشنایی داشته باشند. کسانی که قصد خرید دارند باید از روز قبل درخواست خود را ثبت کنند. مثلا برای دیگنیتی که در روز یکشنبه عرضه می‌شود، باید در روز شنبه درخواست خود را ثبت کنند.

فیدلیتی ۵ نفره

در عرضه روز یکشنبه ۲۲ آبان، ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره عرضه می‌شود که ۹۸ دستگاه به رنگ سفید و ۹۸ دستگاه مشکی خواهد بود. همچنین قیمت پایه نیز برای هر دو رنگ، ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

عرضه در بورس کالا یعنی باید خریداران روی قیمت نهایی رقابت کنند و کسانی که قیمت بالاتری اعلام می‌کنند، صاحب خودرو می‌شوند. بنابراین احتمال این که روی قیمت پایه معامله انجام شود، بسیار کم است. البته اگر خودرویی مثل شاهین در بازار آزاد متقاضی نداشته باشد، در بورس کالا نیز با اقبال چندانی مواجه نمی‌شود.

بنابراین کسانی که می‌خواهند صاحب فیدلیتی شوند باید چند نکته را در نظر بگیرند:

اول این که قیمت بازار این خودرو یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است، یعنی حدود ۵۰۰ میلیون تومان از قیمت پایه گرانتر. در واقع اگر به قیمت پایه در بورس کالا معامله شود، یعنی بیشترین سود را برای خریداران دارد. احتمال وقوع این سناریو خیلی کم است.

نکته بعدی درباره هزینه‌های جانبی است. به قیمت نهایی، هزینه‌های دیگری همچون ۹ درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده اضافه می‌شود. همچنین مبلغ ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز به عنوان هزینه‌های جانبی بیمه، عوارض شماره‌گذاری، هزینه تولید پلاک و غیره افزوده می‌شود. یعنی حتی اگر با قیمت پایه هم معامله شود، حدود ۸۶ میلیون تومان به آن اضافه می‌شود.

با توجه به همه این موارد، قیمت سر به سر فیدلیتی ۵ نفره در بورس کالا یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است. یعنی اگر فردی درخواست خود را روی قیمت یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان ثبت کند، با قیمت بازار سر به سر می‌شود. چرا که به این مبلغ ۱۰۱ میلیون تومانی بابت مالیات و ۱۷ میلیون تومانی برای هزینه‌های جانبی اضافه می‌شود که قیمت نهایی برای خریدار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خواهد شد.

با توجه به تحویل ۲ ماهه این خودرو، باید ۲ ماه خواب پول را هم در نظر گرفت. بنابراین از نظر اقتصادی بهتر است که قیمت نهایی در رقم‌های کمتر از ۱.۱ میلیارد تومان ثبت شود.

فیدلیتی ۷ نفره

در عرضه روز یکشنبه ۲۲ آبان، همچنین ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره شامل ۹۸ دستگاه سفید و ۹۸ دستگاه مشکی به قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روی تابلو عرضه می‌شود و به قیمت پایه، ۹ درصد مالیات و ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه‌های جانبی اضافه خواهد شد. در خصوص فیدلیتی ۷ نفره نیز شرایط مثل فیدلیتی ۵ نفره است.

قیمت این خودرو در بازار یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان است. قیمت سر به سر این خودرو در بورس کالا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است، چرا که به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، ۱۰۸ میلیون تومان مالیات و ۱۷.۵ میلیون تومان هزینه‌های جانبی اضافه می‌شود.

اما دو دلیل وجود دارد که خریداران باید قیمت نهایی را کمتر از یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان ثبت کنند. اول اینکه ۲ ماه پول خریدار نزد خودروسازی می‌ماند، که خریدار می‌تواند در بدترین حالت سود بانکی برای آن بگیرد. دوم اینکه بازار خودرو ریسکی است. اگر خریدار درخواست خود را با قیمت سر به سر ثبت کند و بازار خودرو نزولی شود، این خودرو گران‌تر از بازار برای او تمام می‌شود.

دیگنیتی

شرایط دیگنیتی هم مشابه دو خودرو قبلی است. در عرضه روز دوشنبه ۲۳ آبان نیز از ۱۹۲ دستگاه خودروی دیگنیتی با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. به این قیمت هزینه‌های دیگری همچون ۹ درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش و سایر هزینه‌ها جمعا ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

به نظر می‌رسد خودرو دیگنیتی بیشتر از فیدلیتی در بازار طرفدار دارد. قیمت این خودور در بازار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. قیمت سر به سر این خودرو در بورس کالا یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان است، که با مالیات و هزینه‌های جانبی برای خریدار ۱.۴ میلیارد تومان تمام می‌شود.

اما خواب ۲ ماهه پول و ریسک بازار خودرو نشان می‌دهد که اگر خریدار مبلغ پیشنهادی خود را کمتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ثبت کند بهتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.